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Call For Papers | Submission and Bibliographical Rules | Submission Platform

Call For Papers Communication Studies (Special Issue) [open since January 21th, 2015]

 

[EN]

II Communicating Science: Emerging Publication Models

The Academic Journal Communication Studies/Estudos em Comunicação invites you to present your research/article to its special edition under the subject Communicating Science: Emerging Publication Models.

The mainstream scientific publishing model has been going through high volatile developments in recent years. To the exponential growth of science, of the number of scientists, and of the amount of publications, just as it was described by Solla Price in the 60s, new challenges were added, related to the publication models, both consolidated and emerging. The question was in part accelerated by the indiscriminate use of the impact factor for purposes other than those intended by its creator, Eugene Garfield, propelled by the creation of a powerful industry of quantification of science. The phenomena associated to "The number that's devouring science", as Monastersky called it, results from the shift of a successful quantification technique to the qualitative assessment of science by managers and scientific policy-makers.

As an unintended consequence of the increasing pressure for the publication of results, a whole new industry, parasiting science and scientometrics, has known a formidable momentum in recent years: predatory publishing. Its business model is adaptable and diverse, ranging from false or cloned academic journals, to the creation of fake editorial boards, peer-review simulation, or, the most severe form, hi-jacking legitimate journals.

This special issue of Communication Studies intends to address the issues of the publication and evaluation of science in the light of this double paradox: a paradigm of science management that favors the mass appearance of predatory publishers; and the abuse of the "number that’s devouring science", by management, but also by journals and authors, through cartelization schemes or coercion to maximize the impact of publications. Predatory practices require as an answer a serious and credible indexing of publications, that can free science and scientists from such risks. But serious and credible indexing is not itself immune to predatory practices, trying to capture it from within. Reflect critically on the intensification of this logic and paradoxes it generates is the purpose of this special issue of Communication Studies, accepting papers on topics such as:

  • Science Publication / Arts and Humanities Publication
  • Peer-review
  • Open Access
  • Predatory publishing/predatory editors
  • Libraries and virtualization
  • Producing and editing academic journals
  • Bibliometrics and science evaluation
  • Communicating science to scientists and to the general public
  • Qualitative indexes, directorys and journal databases
  • Information and knowledge management
  • Data mining
  • Altmetrics and online academic tools
  • Scientific publication’s future

Manuscript submission: November 3rd, 2015

Acceptance notification: November 30th, 2015

Publication: December 18, 2015

Selection criteria: papers will be subject to a double blind peer review process.

Working languages: English, Portuguese, French and Spanish.

Submission

[PT]

Número temático sobre comunicação de ciência e modelos de publicação .

A Revista Estudos em Comunicação/Communication Studies convida à submissão de artigos para o seu número especial de Dezembro com o tema Comunicar Ciência: Modelos de Publicação Emergentes.

O modelo de publicação científica que partilhamos vem progredindo de forma volátil nos últimos anos. Ao crescimento exponencial da ciência, do número de cientistas, e da quantidade de publicações, de resto já descrito por Solla Price na década de 60, somam-se desafios novos relacionados com os modelos de publicação, os consolidados e os emergentes. A questão foi em parte precipitada pelo uso indiscriminado do factor de impacto para fins que não os intencionados pelo seu criador, Eugene Garfield, propulsionado pela criação de uma poderosa indústria de quantificação da ciência. O fenómeno do “The number that’s devouring science”, como lhe chamou Monastersky, resulta da passagem de uma feliz e bem sucedida técnica de quantificação, para a avaliação qualitativa da ciência por parte de gestores e decisores de política científica.

Como consequência não intencional da pressão crescente para a publicação de resultados, toda uma outra indústria parasitária da cienciometria, mas também da ciência, conheceu um impulso formidável nos últimos anos: a edição/publicação predatória, para todos os gostos, dos jornais falsos ou clonados, à criação de corpos editoriais falsificados, simulação de peer-review, ou, a modalidade mais grave, o rapto de revistas.

Este número especial da revista Estudos em Comunicação com o tema “Comunicar Ciência: Modelos de Publicação Emergentes” pretende abordar as questões da publicação e avaliação de ciência à luz da dupla face desta quase simbiose: um paradigma de gestão de ciência que favorece o aparecimento em massa de editores predatórios; e o abuso do “número que está a devorar a ciência”, quer do lado da gestão, quer do lado da produção, através de esquemas de cartelização ou coerção visando maximizar o impacto das publicações.

As práticas predatórias exigem como resposta uma indexação de publicações séria e credível, que possa libertar a ciência e os cientistas desses riscos. Mas a indexação séria e credível não está ela própria imune a práticas predatórias, que tentam capturá-la desde o interior. Reflectir sobre a intensificação destas lógicas e os paradoxos que geram, sobre os modelos de publicação emergentes, como sobre os modos como a ciência cresce e se partilha em redes sociais especializadas são os propósitos deste número, que assume, entre outros, como tópicos de interesse:

  • Publicação de Ciência/ Publicação em Artes e Humanidades
  • Revisão por pares (peer-review)
  • Open Access
  • Editores predatórios
  • Bibliotecas físicas e virtuais (desmaterialização)
  • Produção e edição de revistas académicas
  • Bibliometria e avaliação de ciência
  • Comunicação de Ciência a públicos especializados ou não-especializados
  • Índices qualitativos, directórios e bases de dados de publicações
  • Gestão da informação e do conhecimento
  • Data mining
  • Altmetrics e ferramentas académicas online
  • Perspectivas sobre o futuro da literatura científica

Data limite da submissão: 3 de Novembro de 2015.

Notificação de aceitação: 30 de Novembro de 2015.

Publicação: 18 de Dezembro de 2015.

Línguas: Inglês, Português, Francês e Espanhol.

Submeter

Submission and Bibliographical Rules

1. A. STANDARDS for 'ARTICLES'

Before submitting an article, each Author should make sure that his/her text adheres to the following format standards for publication:

  • Font - single-space; 11-point Tahoma font; bold and italics rather than underlining (except URL addresses).
  • Tables/Graphs - insert within the text at the appropriate places rather that at the end of your doc. 
  • Pictures/Videos/Audios - insert within the text at the appropriate places rather that at the end of your doc.
  • Style and Bibliography Standards - please use the APA styleguide.
  • Title - concise and informative. Please remove the information of authors' names, emails, and affiliations for double-blind review process.
  • Abstract - no more than 200 words. (note: if your text is written in a language other than English, please submit both an original and an english version of your abstract, title, and keywords). Keywords - 3 to 6 keywords.
  • URL - all URL addresses in the text and bibliography/references should be active and ready to click.
  • Lenght of articles - 30 pages maximum
  • Permissions - Authors are required to obtain permissions to reproduce previously copyrighted materials from other sources in both print and electronic form. 

1. B. STANDARDS for 'RESEARCH REVIEWS'

Before submitting, each Author should make sure that his/her text adheres to the following format standards for publication:

  • Theme's Title - concise and informative 
  • Lenght - 5 pages (maximum)
  • Font - single-space; 8-point font; Tahoma font font Tables/Figures/Illustrations/Audio or Video Files - place within the text at the appropriate sections rather that at the end. 
  • URL - all URL addresses in the text should be active and ready to click.
  • Style and Bibliography Standards - please use the APA style guide.
  • Permissions - Authors are required to obtain permissions to reproduce previously copyrighted materials from other sources in both print and electronic form.

Submission platform

To submit, use our submissions application in
http://www.ec.ubi.pt/submissions

We won’t accept direct e-mails to Editors.

In the platform (and only in the platform) the author will submit the following data: Full title; Name of each author, followed by affiliation, ie, name of the University and country of origin of each author; email address to contact each of the authors and coauthors.

Before submitting an article, each Author should make sure that his/her text adheres to the format standards for publication of the journal.

 

Director: João Carlos Correia - joao.correia@labcom.ubi.pt
LabCom Laboratory
School of Arts and Communication
Universidade da Beira Interior, Portugal

Editors: Anabela Gradim - anabela.gradim@labcom.ubi.pt
LabCom Laboratory
School of Arts and Communication
Universidade da Beira Interior, Portugal